Uusi Corolla 2.0 Hybrid Sinin ja Peten Koeajossa

Sini Kaapro-Lindenberg ja Peter Lindenberg |

Share Share Share
image description

Ollaan tehty tätä somelähettiläshommaa omalla Auris-hybridillä, joka hankittiin meille alkutalvesta. Kysymyksessä on siis ns. Täyshybridi joka lataa itseään ajon aikana. Sähkömoottori toimii generaattorina akustolle ja sama sähkömoottori taas kuljettaa autoa eteenpäin taajamanopeuksissa ja liikkeelle lähdöissä akuston ollessa varautunut. Ideana on saada kaupunkiajon kulutus, matka-ajon tasolle, olemmekin päässeet 2l/100km kulutuksiin kaupunkiajossa. Auto vaihtelee sähkö ja polttomoottorin välillä huomaamattomasti, ilman vihreää EV-valoa ei kuljettaja voisi tietää, ajetaanko kulloinkin sähköllä vai polttomoottorilla.


Hybridi muuttaa hieman kuljettajan ajotapaa, emme uskoneet sitä itsekkään aluksi, mutta muutaman kuukauden jälkeen huomasimme turhien kiihdytysten jääneen pois. Ehkä onkin taloudellisempaa ajaa seuraaviin punaisiin valoihin sähköllä, kuin kiihdyttää ja jarruttaa kuten ehkä aiemmin oli tapana. Matka-ajoon tulee kyllä kiihdytettyä ripeästi ja laittaa sen jälkeen vakkari päälle. Taloudellisimman ajotavan osaakin auto itse, vakkarilla ajettaessa kuljettaja voi keskittyä vaan ohjaamiseen, alamäissä generaattori lataa akustoa ja jarruttelee menoa. Normaali-asetuksella auton kaasupoljin ei vastaa ihan niin terävästi kiihdyttelyyn kuin Power-asetuksella. Tahattomat kaasupolkimen painallukset eivät siis välity aina konehuoneeseen asti ja auto käyttäytyy hieman kuminauhamaisesti. Valittaessa Power-asetus pienimmätkin kaasupolkimen vaihtelut välittyvät pellin alle samantien ja moottori vastaa kaasupolkimeen terävästi ja kaikki teho on kuljettajan jalan alla.

Ok Auto Oy Äänekosken, Marko Hakkarainen ehdotti meille koeajoa uudella Toyota Corollalla. Ajatuksena oli sovittaa koe-ajo jonkin some-jutun yhteydessä ja Rautalankafestivaaleille saimmekin allemme uuden sukupolven Corollan. Ajoneuvohistoriassamme on ollut 3 kpl Toyota Carinaa, 3 kpl Toyota Corollaa, 1 kpl Toyota Avensista ja nyt tuo Toyota Auris joten sanonta kerran Toyota-mies aina Toyota-mies pitänee paikkansa.

Mikään uusi juttu Hybridi ei Toyotalle ole, tehdas aloitti hybridin kehittelyn 60-luvun lopulla ja toi ensimmäisenä autonvalmistajana sarjatuontanto-hybridin markkinoille 1997 Toyota Priuksen muodossa. Tänä vuonna Toyota on vapauttanut kaikki n.24000 hybridiautoihin liittyvää patenttiaan kaikkien autonvalmistajien käyttöön, sekä toimittaa hybriditegnologiaansa jo useille muille eri automerkeille.

Corolla palasi vuoden alussa takaisin mallistoon korvaten Auriksen ja on jo muutamassa kuukaudessa vienyt kärkipaikan valtakunnan myydyimpien autojen listalla. Koe-ajo yksilöksi Marko valitsi meille kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustetun 2.0 hybridin, tehoja laitteesta irtoaa perhefarmarille huimat 132kW/180hv.

Kun avaimet taskussa kävelee auton luo ja vetää kahvasta, ovet aukeavat. Kuskin penkille kun istahtaa, mittarinäyttö kertoo miten auto käynnistetään, sitten vaihdevalitsimella D sisään ja sähköllä liikkeelle. Corolla on muuttunut edellisestä mallistaan taas astetta viimeistellympään sisustukseen, koeajomallin sporttisemmat istuimet olivat tukevat ja ristiselän säädöt hoituivat sähköisesti, kuten Auriksessakin.

Taajamanopeuksissa liikuttiin melkolailla sähkömoottorin voimalla ja keskikulutus liikkui alle viiden litran lukemissa. Hybridissä on valittavissa kolme eri ajo-ohjelmaa Eco, normaali ja sport, mittariston taustaväri kertoo kuljettajalle mikä ajo-ohjelma on kulloinkin valittuna. Ajelimme pääosin normaaliasetuksella, jolloin taustavalon väri on sininen. 

Vetoja autosta ei puuttunut, jonka huomasimme jo muutamassa ripeämmässä kiihdytyksessä. Menohaluja olisi corollalla ollut kovempiinkiin nopeuksiin, mutta vallitsevien nopeusrajoitusten takia emme juurikaan sortuneet ylinopeuksiin. Mukautuva vakionopedensäädin olisi se varuste minkä siirtäisin heti omaan Aurikseen, auto mittaa edellä ajavan nopeuden ja jarruttelee ja kiihdyttelee letkassa joustavasti. Toki Corolla huomauttaa kuljettajaa seuraaman muuta liikennettä, ettei ajaminen ole auton vastuulla, vaikka vakkarin toiminta olikin varsin vakuuttavaa.

Muutamia pieniä, mutta arkea helpottavia mukavuuksia auto oli tulvillaan. Konsolissa oli paikka älypuhelimelle, missä langaton lataaminen onnistui napin painalluksella. Takaluukku avautui ja sulkeutui sähköisesti ja erikoisuutena takaluukussa oli nappi, millä auton sai lukittua kaivamatta avaimia taskusta. Bluetooth autoradio soittaa kivuttomasti vaikkapa spotifyä puhelimesta ja navigaattori pyörittää karttakuvaa isolta näytöltä, samalla näytöllä näkyy peruutuskameran kuva. Kaistanvahti valvoo ajolinjoja tarvittaessa ja muistuttaa kuljettajaa pitämään molemmat kädet ratissa. Mittaristo ilmoittaa kulloinkin voimassa olevan nopeusrajoituksen ja varoittelee peltipoliiseista. Automaatti-ilmastoinnin saa säädettyä sekä kuljettajalle ja matkustajalle mieleiseksi. Varustelistaa voisi jatkaa, mutta käykääpä itse tutustumassa uuteen Corollaan. Marko kertoo mielellään Teille lisää.

Kuvat&teksti

SiniJaPete