Tulevaisuuden matkailua

Laura Kortelainen |

Share Share Share
image description

Matkailun tarpeet ovat olleet murroksessa jo pidemmän aikaa, mutta korona on pakottanut yritykset vastaamaan digitaalisiin tarpeisiin nopealla aikataululla. Korona on myös vaikuttanut kotimaanmatkailun kysyntään ja palvelutarjontaan. Virtuaalitodellisuus (VR) sekä lisätty todellisuus (AR) voivat aluksi kuulostaa vaikeasti lähestyttävältä, vaikka niiden tarkoitus on lisätä matkailun elämyksellisyyttä ja saavutettavuutta. Seuraavaksi tutustutaan tarkemmin matkailun trendeihin sekä teknologian tuomiin mahdollisuuksiin digitaalisessa matkailussa.  

Matkailun trendit nyt ja tulevaisuudessa

Lähimatkailu kukoistaa kotimaassa ja uudet kohteet ja elämykset lähellä kiinnostavat enemmän kuin koskaan. Maailmalla digitaalisen matkailun trendi on ollut näkyvillä jo jonkin aikaa. Virtuaaliset reittivaihtoehdot ja 360-toteutukset ovat olleet suosittuja matkailijoiden keskuudessa. Niiden kautta matkatunnelmaan pääsee jo kotona, sekä matkasuunnittelu helpottuu erilaisten digitaalisten palveluiden avulla. Virtuaaliset toteutukset on mahdollista kokea mobiililaitteella tai VR-lasien läpi. Miltä kuulostaisi vierailu Eiffel-tornin huipulla kotisohvalta käsin? Tai nostalgiamatka historiallisiin maisemiin samalla kuunnellen tarinoita menneistä ajoista?  

Matkailun muutostarpeet ja digitaalinen saavutettavuus

Äänekosken kaupungilla on viime vuoden lopussa alkanut hanke Matkailuelinkeinon muutostarpeet ja digitaalinen saavutettavuus. Hankkeen tavoitteena on luoda innovatiivisia ratkaisuja tulevaisuuden matkailuun; digitaalisia matkailutuotteita. Tuoteideoita on suunniteltu laidasta laitaan: virtuaalisia luontopolkuja, virtuaalinen leirikoulu sekä elämyksellisiä videoita.  

Tuotteita kehittäessä on otettava huomioon kohderyhmä sekä elämyksellisyys. Varmaa on, että digitaaliset matkailutuotteet eivät täysin korvaa fyysistä matkailua. Digitaalisuus matkailussa saattaa myös synnyttää paljon kysymyksiä ja epävarmuutta. Kaikki digitaaliset toteutusvaihtoehdot eivät välttämättä ole tuttuja yrityksillekään. Digitaaliset toteutusmahdollisuudet vaihtelevat, mutta tarkoituksena on, että toteutus helppokäyttöinen sekä mukaansatempaava. VR-maailma tarjoaa elämyksiä kaikenikäisille lähtökohdista riippumatta sekä VR-lasien takaa avautuva 360-maailma tarjoaa uusia näkökulmia kokeneillekin matkailijoille.

Asuuko matkailun tulevaisuus Äänekoskella? 

Äänekoskella on valtavasti osaamista erilaisten teknologioiden hyödyntämisestä sekä digitaalisten tuotteiden toteutuksesta. Pohjoisen Keski-Suomen ammattikoulusta eli Pokesta valmistuu nyt keväällä taas monta uutta osaajaa VR-toteutuksien pariin. Virtuaaliset ratkaisut ovat uusi suunta niin matkailussa kuin muillakin aloilla. Siihen tarvitaan osaavia tekijöitä, ja täällä Äänekoskella siihen onneksi on se mitä tarvitsee.  

Hanke mahdollistaa eri virtuaalisten tuotteiden toteutuksen kokeilun. Virtuaaliset tuotteet mahdollistavat elämyksen kokemisen kauempaa käsin. Tarkoituksena ei ole, että virtuaalisen tuotteen kokemisen jälkeen, asiakas ei halua tulla enää Äänekoskelle, vaan haluamme lisätä alueen mielekkyyden tuomista esille sekä herättää asiakkaan mielenkiinnon Äänekoskea kohtaan. Kun maassa pääsee taas vapaasti matkustamaan, Äänekoski on jo osittain tuttu, jonka vuoksi tänne halutaan tulla kokemaan myös monet muut upeat elämykset.