Hyvinvointia liikunnasta poikkeustilanteesta huolimatta – tai juuri sen takia?

Aino Hintsala |

Share Share Share
image description

Poikkeusaika ja sosiaalinen eristäytyminen haastavat tällä hetkellä lähes jokaisen työ- ja arkirutiineja. Ohjattujen harrastusten ja tuttujen treenikaverien puuttuessa saattaa olla vaikea motivoida itseään liikkumaan yhtä tehokkaasti tai usein kuin säännöllisen harrastuksen parissa.

Poikkeuksellisessa tilanteessa on usein kuitenkin myös paljon hyvää: treeni- ja arkirutiinien muuttuessa vuorokauteen vapautuu tunteja, jolloin voimme liikkua omatoimisesti: rentoutua luonnossa, oppia uusia taitoja tai harrastaa täysin uuden lajin parissa.

Parhaassa tapauksessa aktiivikuntoilijalla löytyy nyt aikaa palautumiseen ja kehonhuoltoon, aiemmin vähän tai ei ollenkaan liikuntaa harrastanut henkilö innostuu luontoliikunnasta. Poikkeustilanne pakottaa meidät pois omalta mukavuusalueeltamme. Tämä ei välttämättä ole lainkaan huono asia, päinvastoin.  Mukavuusalueella harvoin opimme uutta tai muutamme rutiinejamme radikaalisti, joten poikkeusaika on myös mahdollisuus muutokseen. Mitä muutoksia Sinä haluat tehdä oman hyvinvointisi parantamiseksi?

Haluankin haastaa juuri Sinua pohtimaan omaa liikkumistasi ja suhdettasi liikkumiseen: lannistutko siitä, mitä et voi poikkeustilanteessa tehdä? Vai innostutko kaikesta siitä, mitä uutta voit nyt tehdä tuttujen rutiinien sijaan?

Valintaa helpottamaan alla muutamia vinkkejä poikkeusajan liikuntaan – kokeile jotakin uutta!

  • Ota ulkoilu osaksi päivän rutiineja – tavoitteeksi tunti liikuntaa päivässä
  • Lisää arkiliikuntaa esimerkiksi siivoilemalla, tekemällä pihatöitä tai kulkemalla kauppaan kävellen tai pyörällä
  • Hyödynnä ulkoliikuntapaikkoja ja luontoliikuntamahdollisuuksia: tee porrastreeni Äänemäessä tai Suolahden kuntoportaissa, retkeile Kapeenkoskella tai Laulavan Mörön polulla. Tutustu myös Visit Äänekosken luontoliikunnan pikaoppaaseen täältä.
  • Suunnittele temppurata tai kuntopiiri sisälle tai ulos – vain mielikuvitus on rajana!

Hyödynnä myös internetin rajattomat mahdollisuudet:

  • Osallistu maksuttomalle live- ryhmäliikuntatunnille esim. FressiTV:n välityksellä osoitteessa 

Fressi TV

  • Tutustu Äänekosken liikuntapalvelujen Facebook- sivuihin osoitteessa 

Äänekosken liikuntapalvelut

  • sekä Youtube- kanavaan osoitteessa

Youtube kanava

Liikunnanohjaajamme Aino haastaa sinut viiteen eri somesta tuttuun liikuntahaasteeseen. Haasteet vaikeutuvat tehtävä tehtävältä. Pystytkö sinä näihin liikkeisiin ?

  • Seuraa liikunnan ja hyvinvoinnin somevaikuttajia Instagramissa – myös heiltä saat hyviä vinkkejä ja motivaatiota omaan liikkumiseesi!
Kirjoittaja on Liikkuvampi Äänekoski- liikuntaprojektin työntekijä ja liikunnanohjaaja Aino Hintsala. Liikkuvampi Äänekoski- projektin tavoitteena on kehittää varhaiskasvatuksen, nuorten ja työikäisten liikuntaa Ääneseudulla 1.1.2020 – 31.3.2021 aikavälillä.